Menu

Królestwo snu - kompedium wiedzy dla śpiochów

Blog tworzony przez profesjonalistów w dziedzinie materaców, łóżek i wszystkiego, co służy dla komfortowego snu. Bez zbędnych reklam, ale za to konkretna prawda.

Jak spać, aby się wyspać?

doria24

sypialnia Doria WarszawaWiemy, że sen jest dla nas istotną funkcją życiową. Praktycznie 1/3 swojego życia przesypiamy, aby nasze ciało i umysł mogło się zregenerować. Realnie jednak, bardzo często, jakość naszego snu pozostawia wiele do życzenia. Jakże często wstajemy niewyspani, jak to się mówi "wstajemy lewą nogą". Wpływa to na całe nasze życie - nastawienie do pokonywania życiowych problemów, poziom stresu, na relacje z innymi ludźmi.

Powstaje więc, jedno zasadnicze pytanie - jak spać, aby się wyspać?

Nie ma na to pytanie jednej, uniwersalnej odpowiedzi. Warto jednak zastanowić się, co zrobić, aby jakość naszego snu pozwoliła nam po prostu cieszyć się życiem.

 

Co więc wpływa na jakość naszego snu?

Jest tutaj wiele czynników o charakterze materialnym, ale także niematerialnym - czyli takich, na które mamy wpływ osobiście w każdej chwili.

Wśród czynników materialnych możemy wymienić:

  • odpowiednio dobrana powierzchnia spania - najlepiej jeżeli jest to materac o parametrach wpływających realnie na nasze życie,
  • odpowiednio dobrana pościel - tj. kołdra, zapewniająca optymalną klimatyzację naszego ciała, pościel z materiałów przepuszczających powietrze i dobrze absorbującą wytwarzaną przez ciało ludzkie wilgoć,
  • odpowiednią klimatyzację pomieszczenia.

Wśród czynników niematerialnych są to przede wszystkim nasze zachowania:

  • przyjęcie ergonomicznej postawy ciała podczas snu,
  • stworzenie optymalnych warunków w sypialni - pozbycie się wszelkich urządzeń elektronicznych zakłócających nasz sen, wietrzenie pomieszczenia,
  • zmiana nawyków żywieniowych,
  • ustabilizowanie godzin kładzenia się do spania,
  • zmiana nawyków ruchowych - warto się przed snem przejść,

Dopiero suma tych wszystkich czynników wpłynie pozytywnie na jakość naszego snu.

Zacznijmy jednak od początku.

Odpowiednie warunki w sypialni.

Bardzo częstym błędem w naszej sypialni jest zamontowanie w tym pomieszczeniu telewizora. Promieniowanie, które emituje w zasadzie każde urządzenie elektronicznie wpływa negatywnie na głębokość naszego snu, zmuszając nasze ciało do niepotrzebnych ruchów i reakcji. Taki sam wpływ ma telefon komórkowy, która przeszkadza nam zasnąć. Światło, które emitują te urządzenia "oszukuje" nasze gałki oczne, które wysyłają informację do mózgu - jest dzień, nie jest to pora do zasypiania.

Druga sprawa - prozaiczna - odpowiednia wentylacja. Zbyt wysoka temperatura w sypialni powoduje kłopoty z zasypianiem i jest powodem, dla którego kilkukrotnie w nocy wybijamy się ze snu. Dlatego warto w sypialni utrzymywać temperaturę niższą niż np. w salonie, wietrzyć często sypialnię, aby zapewnić sobie dopływ świeżego powietrza. Będzie to miało zbawienny wpływ i na nasze zdrowie i na trwałość naszego materaca.

Zmiana zachowań żywieniowych i ruchowych.

Ta część jest chyba najbardziej uzależniona od nas samych, ale z pewnością jedna z najtrudniejszych. Zmiana nawyków.

Nie od dzisiaj wiadomo, że ruch to zdrowie. I nie tylko pozytywnie wpływa na masę ciała, ale pozwala szybko i głęboko nam zasypiać. Dotleniony mózg daje sygnał do całego ciała, aby "wyluzowało", ponieważ czas jest na relaks. Warto np. przed snem udać się na krótki, intensywny spacer.

Druga sprawa - warto zastosować zasadę, że ostatnio posiłek jemy na 2 godziny przed snem. Nie obciążony organizm łatwiej wpada w stan "zadowolenia" i bezczynności. To także dobrze skutkuje i na masę ciała, jak i na jakość naszego snu. Unikajmy też "nocnej penetracji lodówki" - zaowocuje to samymi pozytywnymi zmianami w naszym życiu.

Trzecia sprawa - nasz zegar biologiczny potrzebuje trochę stabilizacji. Warto więc kłaść się spać o mniej więcej tej samej porze codziennie. Stabilizuje to też nasz metabolizm, daje pełne odprężenie podczas snu.

Oczywiście - z własnego doświadczenia wiemy, że jest to nieco trudne. Warto jednak poświęcić się, ponieważ zmiany są dosyć szybko zauważalne, a i świat staje się ciekawszy.

Odpowiednia powierzchnia spania.

Tutaj już trzeba zainwestować w zmiany. Kanapa, narożnik - to nie są meble do codziennego spania, nawet jeżeli Sprzedawcy zaklinają się, że w ich przypadku tak jest. Oczywiście, czasami jest taka po prostu konieczność i nie możemy sobie pozwolić na zakup łóżka sypialnianego z materacem. Należy jednak pamiętać, że nawet najgorszy materac jest o wiele lepszym rozwiązaniem niż jakakolwiek kanapa.

Pamiętać też należy, że materac powinien być dobrany do naszej masy ciała, oraz preferencji osobistych. Istotne jest też tutaj, aby materac był dobrany do możliwości wentylacji pomieszczenia. Trudno bowiem polecić materac termoelastyczny do miejsca, gdzie jest z tym problem.

W tym problemie możemy pomóc my, jako iż jesteśmy profesjonalną firma oferującą materace w Warszawie. Pamiętajcie, że my zawsze podchodzimy do każdego Klienta indywidualnie, tak aby materac służył Wam, a nie przynosił tylko określone zyski nam.

Odpowiednia pozycja ciała podczas snu.

Tutaj też mamy wpływ na nasze zachowanie podczas snu. Często jednak nieprawidłowe zachowania wynikają tutaj z przyczyn technicznych, tj, tego, na czym śpimy.

Najbardziej nieprawidłową pozycją spania, jest spanie na brzuchu. Ma to nie tylko negatywny wpływ na nasz kręgosłup, ale także na narządy wewnętrzne. Uciskane, zgniatane nieprawidłowo pracują w tym czasie, co może prowadzić do różnych ich schorzeń. Często taka pozycja spania wynika ze zbyt twardej powierzchni spania.

Pozycją najlepszą wydaje się tzw. pozycja embrionalna - spanie na boku, z podwiniętymi nogami. Pod warunkiem, że materac jest na tyle miękki, aby pozwolić się naszym biodrom i ramionom zapaść w materacu, przy jednoczesnym zminimalizowanym nacisku na ciało.

Drugą, bardzo dobrą pozycją, jest spanie na plecach. Wtedy najłatwiej jest doradzić odpowiedni materac do spania, a kręgosłup dostaje dobre podparcie i układ krążenia pracuje prawidłowo.

 

Zapraszamy do nas - porozmawiamy o tym, jak wyposażyć Waszą sypialnię w odpowiedni materac, łóżko i jak zapewnić w sypialni odpowiedni klimat.

 

Doria - materace Warszawa

Komentarze (2)

Dodaj komentarz
  • Gość: [KluczykOlsztyn] *.internetdsl.tpnet.pl

    Oj tak, ja często wstaję niewyspany. O dziwo mimo że śpię po 6-8 godzin dziennie. A akurat jestem w trakcie zmiany nawyków żywieniowych. Możliwe, że organizm dopiero się przyzwyczaja, ale prawdą jest, że przez urządzenia elektroniczne, jak np. telefon komórkowy, pogarszamy swój sen. Głównie przez jasny wyświetlacz.

    Ogółem bardzo ciekawy artykuł, na pewno zastosuję się do większości rad :)

  • Gość: [Materacnawymiar.pl] 31.171.154.*

    Ja bardzo lubię spać na boku. Wiele osób ma swoja ulubioną pozycję spania w której jest w stanie najlepiej się wyspać. Wiele osób nie jest w stanie spać na wznak, ta pozycja zresztą chyba najbardziej pobudza do chrapania :)

© Królestwo snu - kompedium wiedzy dla śpiochów
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci